Enerverend duel De Meern – BFC eindigt in gelijkspel (2-2)

BFC 1

1e klasse B

6 april 2024 14:30

M.B. Streef

Sportpark De Meern
Loenenseboslaan 2
3454NT
DE MEERN
tel. 030-6661923

In een leuk en enerverend duel heeft De Meern na een 1-0 ruststand met 2-2 gelijk gespeeld tegen één van de titelkandidaten, BFC uit Bussum. Nadat BFC in de 2e helft de achterstand omboog naar een 1-2 voorsprong, toonde De Meern veerkracht en kwam een kwartier voor tijd weer op gelijke hoogte. In de spannende slotfase hadden beide ploegen nog kansen om de wedstrijd winnend af te sluiten, maar wilden grote doelkansen er niet in.

Bij De Meern ontbrak de deze week vader geworden Robin Mulder. Abel Prins en Chalid Harouach waren weer teruggekeerd in de wedstrijdselectie en startten op de bank. Voor beide ploegen waren de belangen duidelijk. Beiden moest winnen, BFC om uitzicht te houden op het kampioenschap en De Meern om uitzicht te houden op klassebehoud.

Aan elkaar gewaagd

Na een aftastend begin, ging het spel op en neer en waren beide ploegen aardig aan elkaar gewaagd. Het eerste doelgevaar was er in de 35e minuut voor BFC met een laag hard schot op het Meernse doel, maar keeper Martijn Smorenburg pakte de bal klemvast. Kort daarna werd De Meern in de omschakeling gevaarlijk. Tim de Graauw speelde de bal diep in het centrum op Bob Prins, waar de Bussumse keeper zich op de rand van het 16-meter gebied verkeek op de bal en Bob Prins er eerder bij was en de bal in het doel kon werken (1-0). Hierna werd de wedstrijd intensiever en de duels grimmiger.

Bij het tumult na n van die duels vlak voor de Bussumse dug-out, kreeg de BFC-trainer Roy Versluis eerst geel van de scheidsrechter Maarten Streef en in het vervolg de rode kaart. BFC voerde de druk op en probeerde nog voor rust de gelijkmaker te forceren. En dat leek te gaan lukken. Bij een scrimmage in het strafschopgebied viel de bal uit een corner voor de voeten van een BFC-speler, die de bal binnen leek te schieten. Maar Martijn Smorenburg wist de bal uit het doel te houden. Kort daarna was het wel raak, maar keurde de scheidsrechter de goal af wegens een overtreding, waarschijnlijk hands.

Op zoek naar de gelijkmaker

In de 2e helft eenzelfde spelbeeld. Het eerste gevaar kwam van De Meern toen Daimios Damkalis van de punt van het 16-meter gebied de bal net naast de verre hoek schoot. In de 60e minuut kwam BFC op gelijke hoogte toen een lage voorzet vrij binnengetikt kon worden (1-1).  BFC probeerde door te drukken en zag 2 minuten na de gelijkmaker een schot op de lat belanden. De Meern had het moeilijk in deze fase en kwam in de 75e minuut op achterstand. BFC-spits van Huisstede werd op rechts op maat aangespeeld, omspeelde zijn directe tegenstander en rondde fraai en onhoudbaar af in de verre hoek (1-2).

De Meern gaf zich niet gewonnen en ging op zoek naar de gelijkmaker. Verdediger Artem Mashtaliruk werd gewisseld voor aanvaller Stan de Groot en eerder waren Abel Prins en Chalid Harouach al in het veld gekomen voor Oldenburg en de Graauw. En in de 78e minuut lukte het om de gelijkmaker te scoren. Na voorbereidend werk op links kwam de goed opgekomen Trevor Mulders op de rechterpunt van het strafschopgebied bij de bal en haalde via het been van een tegenstander doeltreffend uit (2-2).

Spannende slotfase

Daarna brak een spannende slotfase aan waarin beide ploegen vol voor de overwinning bleven gaan. Een voor de neutrale toeschouwer amusante fase. Aan beide kanten kwamen er doelkansen. Eerst een schot van Bob Prins dat ternauwernood overgetikt kon worden door de BFC-keeper. Daarna een levensgrote kans voor BFC dat een inzet van dichtbij met de voet gered zag worden door Martijn Smorenburg. En in de blessuretijd nog grote kansen voor Bob Prins (bal naast) en Abel Prins (2x kopbal op kruising en lat), waarmee BFC ontsnapte aan een nederlaag.

Opstelling:

Martijn Smorenburg, Sander van Laar, Sven Jansen, Remco de Smit, Artem Mashtaliruk (75e Stan de Groot) , Marinho Oldenburg (70e Chalid Harouach), Trevor Mulders (89e Sverre van Leuveren), Indy van de Poll, Tim de Graauw (70e Abel Prins), Daimios Damkalis, Bob Prins

Wissels:

Chalid Harouach, Stan de Groot, Abel Prins, Sverre van Leuveren,  Glenn Meeuwsen