De Meern behaalt eerste overwinning tegen Woudenberg (2-0)

Woudenberg 1

4 november 2023 14:30

R. Wassink

Op een kletsnatte herfstmiddag heeft De Meern met de eerste overwinning van dit seizoen 3 belangrijke competitiepunten behaald. Na een 0-0 ruststand trok De Meern in het laatste deel van de wedstrijd met 2 doelpunten de overwinning naar zich toe. De Meern deed hiermee wat het moest doen.

3 punten hard nodig

Vooraf waren de belangen voor beide ploegen duidelijk; zowel hekkensluiter Woudenberg als De Meern als één na laatste op de ranglijst, hadden de 3 punten hard nodig om niet dieper weg te zakken. De technische staf bij De Meern had ervoor gekozen keeper Martijn Smorenburg in de goal te posteren, waardoor Glenn Meeuwsen, die de eerste 4 wedstrijden had gekeept, op de bank moest plaatsnemen. Maarten Nikkessen speelde op het middenveld en Damios Damkalis begon op de linksbuitenpositie.

Veel risico

De eerste helft ging het spel op en neer zonder echt veel gevaar voor beide doelen. De Meern probeerde het spel van achteruit zorgvuldig op te bouwen, maar nam daarbij nog wel eens te veel en onnodig risico. Dat resulteerde na een kwartier spelen in een grote kans voor Woudenberg, toen het de bal wist te bemachtigen. Woudenberg benutte het cadeautje echter slordig en schoot de bal naast. Halverwege moest Remco de Smit, die pas hersteld is van een langdurige blessure, met hamstringklachten het veld af. Hij werd vervangen door Sander van Laar, die rechtsback kwam te spelen, omdat Trevor Mulders op de positie van de Smit op het middenveld kwam te spelen.

Afgekeurd doelpunt

Aanvallend kon De Meern tot de rust niet veel brengen. Tot meer dan twee ongevaarlijke afstandsschoten van Noah Samson en Abel Prins, die eenvoudig door de Woudenberg-keeper gepakt konden worden, kwam het niet. Vlak voor rust werd een doelpunt van Damios Damkalis, door de scheidsrechter op vlaggen van zijn knvb-assistent, wegens buitenspel afgekeurd. En zo werd er met 0-0 gerust.

Beter uit de kleedkamer

Na rust leek De Meern beter uit de kleedkamer te zijn gekomen en al heel snel ging een verdedigende kopbal van Woudenberg maar rakelings over het eigen doel. Terwijl gaandeweg de 2e helft Woudenberg sterker werd, was het De Meern dat in de 70e minuut de openingstreffer maakte. Damios Damkalis, die met zijn spel toch wel gif in de Meernse aanval bracht, kwam op links in balbezit. Hij soleerde naar de achterlijn en trok in het 16-metergebied naar binnen, vanwaar hij met een schot in de verre hoek de Woudenberg-keeper kansloos liet (1-0).

Wedstrijd kwam goed op gang

Hierna kwam de wedstrijd pas goed op gang. Woudenberg moest wel wat terug gaan doen en trok meer ten aanval. In de 77e minuut voorkwam keeper Martijn Smorenburg met een redding op een actie in het 5-metergebied de gelijkmaker. Door het aanvallende spel van Woudenberg kwam er meer ruimte voor De Meern en in de 80e minuut kreeg de voor Abel Prins ingevallen Stan de Groot een grote kans op de 2-0, toen hij de uitgekomen keeper passeerde. Zijn schot belandde echter op de kruising.

Prima uitgespeelde counter

Even later ontsnapte Noah Samson aan de rode kaart, toen hij een aanval in wording van Woudenberg met een forse sliding onderbrak. De scheidsrechter besloot het met een gele kaart af te doen. In de 83e minuut kreeg Woudenberg op een gevaarlijke plek een vrije trap. Vanaf de punt van het strafschopgebied ging de bal echter hoog over. Met een goed uitgespeelde counter was het sluitstuk van de wedstrijd voor Stan de Groot, die in de herkansing met zijn treffer en de 2-0 de wedstrijd definitief in het slot gooide en de eerste overwinning van dit seizoen veilig stelde.

Bekijk hier de fotoreportage

Opstelling:
Martijn Smorenburg, Trevor Mulders, Sven Jansen, Lars Bootsma, Noah Samson, Remco de Smit (27e Sander van Laar), Maarten Nikkessen (Tim de Graauw), Indy van de Poll, Bob Prins, Abel Prins (60e Stan de Groot), Damios Damkalis

Wissels:
Glenn Meeuwsen, Stan de Groot, Sander van Laar, Tim de Graauw, Artem Mashtalruk